Søg efter

    Søgeresultater

    Luk

    Danskerne er verdensmestre i slikforbrug, men hvad gør sukkerforbruget egentlig ved hjernen?




    Danmark har en stærk andenplads i rækken af verdens lykkeligste lande [1] - men til gengæld er vi verdensmestre i at købe slik. Ifølge en undersøgelse udført af DTU Fødevareinstituttet køber danskerne intet mindre end 6,6 kg slik og søde sager, om året per person. Det er næsten dobbelt så meget som amerikanerne og englænderne [2].

    De fleste ved godt at det ikke er helt godt for helbredet, at indtage for meget raffineret sukker, da det blandt andet kan føre til overvægt og udvikling af forskellige livsstilssygdomme [3].
    Dog lader det ikke til at denne viden stopper danskerne, men det kan måske kan forklares ved at forstå hvordan hjernen egentlig reagerer på raffineret sukker.
     

    Hvad sker der i hjernen når vi spiser meget sukker?

    Mad og fødevarer, som indeholder meget fedt eller sukker, får hos nogen munden til at løbe lidt mere i vand end en typisk salat. Dette skyldes, at denne slags mad, frigiver mere dopamin. Dette giver, rent evolutionært, mening for at motivere mennesket til at opbygge sit fedtlager. I vores nuværende miljø har vi dog ikke mangel på disse typer af fødevarer, hvilket har været med til at fremme en verdensomspændende fedmeepidemi.

    Dopamin bliver også udløst ved brug af euforiserende stoffer, eksempelvis kokain eller ecstasy, som af samme årsag er enormt vanedannede. Dopamin-suset er kortvarigt, og trangen til næste “high” øges. Det utrolige er, at man i flere forsøg med mus, har observeret at sukker faktisk bliver foretrukket frem for kokain [4-5].
     

    Lyt til din krop - spis intuitivt

    Det lyder selvfølgelig lidt hårdt at sammenligne kokain og sukker - og der er jo åbenlys forskel på at tage kokain og spise et par stykker chokolade til fredagsfilmen. Der skal selvfølgelig også være plads til lidt selvforkælelse; det er med til at skabe balance i ens kost. Nogle studier viser, at når man tillader sig selv at lytte til bestemte “cravings”, kan det faktisk mindske risikoen for overspisning, også kendt som binge-eating - altså hvis man ikke overdriver og lytter til sin krop, ved eksempelvis at respektere mæthedsfornemmelsen [6]. Dette er kendt som intuitiv spisning eller “mindful” spisning.

    Du har nok hørt rådet “prøv med frugt i stedet for”, men lad os blive enige om at det altså ikke er det samme - og din “craving” for slik forsvinder højst sandsynligt ikke efter et æble.
    Hvis du vil skære ned for sukkerforbruget, så prøv at give dig selv lov til at spise et par stykker, uden at blive sur på dig selv over det. Spis langsomt og nyd de stykker du spiser.
    Der er nemlig mange studier der tyder på, at denne taktik er succesfuld, i forhold til at undgå tvangsoverspisning og bryde dårlige vaner [7]. Fordi hvis man overdriver slikforbruget - hvilket det tyder på at mange danskere gør - kan det selvfølgelig påvirke ens helbred negativt og bidrage til udviklingen af forskellige livsstilssygdomme.
     

    Dansk kultur er gennemsyret af søde sager

    Det store danske slikforbrug er ikke kun tydeligt ved supermarkedernes lange rækker bland-selv-slik. Fredagsslik, juleslik, kage på kontoret og påskeæg (og listen kan blive ved), har næsten hellig status i danske traditioner.
    Vaner som disse kan være svære at bryde med, men det behøves vi måske heller ikke. Vi kan starte med at skrue ned for forbruget, og prøve nye sundere alternativer af.

    Opdateret d.9/9/2022
     

    Referencer
    [1]  

    J.,Helliwell,S,. Huang, H., Wang, M.,Norton, 2022, World Happiness Report, Chapter 2 “Happiness, Benevolence, and Trust During COVID-19 and Beyond”

    [2]  

    A., Biltoft-Jensen, S,.Gibbons, K., Kørup, S.,Bestle, B,.Christensen, E.,Trolle, A.,Lassen, J., Matthiessen, DTU Fødevareinstituttet, 2021 “Danskerne er verdens-mestre i slikindkøb”

    [3]  

    Sundhed.dk, 2021, “Sukkers betydning for sundheden” (online) Available at: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/overvaegt/sukkers-betydning-for-sundheden/ [accessed 22/8/2022]

    [4]  

    Lenoir M, Serre F, Cantin L, Ahmed SH. Intense sweetness surpasses cocaine reward. PLoS One. 2007 Aug 1;2(8):e698. doi: 10.1371/journal.pone.0000698. PMID: 17668074; PMCID: PMC1931610.

    [5]  

    Cantin L, Lenoir M, Augier E, Vanhille N, Dubreucq S, Serre F, Vouillac C, Ahmed SH. Cocaine is low on the value ladder of rats: possible evidence for resilience to addiction. PLoS One. 2010 Jul 28;5(7):e11592. doi: 10.1371/journal.pone.0011592. PMID: 20676364; PMCID: PMC2911372.

    [6]  

    Warren JM, Smith N, Ashwell M. A structured literature review on the role of mindfulness, mindful eating and intuitive eating in changing eating behaviours: effectiveness and associated potential mechanisms. Nutr Res Rev. 2017 Dec;30(2):272-283. doi: 10.1017/S0954422417000154. Epub 2017 Jul 18. PMID: 28718396.

    [7]  

    Warren JM, Smith N, Ashwell M. A structured literature review on the role of mindfulness, mindful eating and intuitive eating in changing eating behaviours: effectiveness and associated potential mechanisms. Nutr Res Rev. 2017 Dec;30(2):272-283. doi: 10.1017/S0954422417000154. Epub 2017 Jul 18. PMID: 28718396.