Søg efter

    Søgeresultater

    Luk

    Forebyg hjerte-kar-sygdomme med plantebaseret mad




    Studier viser at en mere ubearbejdet og plantebaseret kost kan mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme

    Hjerte-kar-sygdomme er den næststørste dræber i Danmark. Hver fjerde dansker dør årligt af en hjerte-kar-sygdom [1]. Selvom antallet af dødsfald grundet hjerte-kar-sygdomme er halveret siden 1997, døjer omkring 524.000 danskere stadig med dem [2]. Vi er altså bestemt ikke ukendte med disse kardiovaskulære sygdomme.
    Nogle studier peger på, at en plantebaseret kost kan hjælpe med at behandle og forebygge hjerte-kar-sygdomme, så kunne dette være en måde at få de høje danske tal ned?

    Hvad er hjerte-kar-sygdomme?

    Hjerte-kar-sygdomme er lidelser, der rammer hjertet og/eller blodkarrene. Når lidelserne skyldes åreforsnævringer, bliver dette kaldt for iskæmiske hjertesygdomme. Denne type hjertesygdom påvirker blod- og iltforsyningen til hjertet, hvilket kan resultere i blodpropper.
    Derudover rummer hjerte-kar-sygdomme en lang række andre lidelser, såsom hjertefejl, forhøjet blodtryk, hjerterytmeforstyrrelser og hjertesvigt.

    Hvorfor bliver man hjertepatient?

    Der er mange årsager til, at man kan blive ramt af hjerte-kar-sygdomme. Nogle af de faktorer, der især øger risikoen, er b.la. rygning, for meget fed mad, overvægt, stort alkoholforbrug eller manglende motion [3]. Disse risikofaktorer kan føre til åreforkalkning, hvilket betyder, at pulsårerne bliver udsat for fedtaflejringer. Fedtaflejringer består primært af kolesterol og kan på sigt gøre skade på pulsårens vægge. Kroppen vil derfor forsøge at reparere disse skader, hvilket danner arvæv i årerne. Dette arvæv gør årerne smallere og mindre elastiske, hvilket øger risikoen for f.eks blodpropper [4].

    Studier peger også på, at inflammation spiller en rolle i udviklingen af hjerte-kar-sygdomme [5]. Inflammation er immunforsvarets egen reaktion på skader, bakterier og virus, hvilket i sig selv er et smart træk for kroppen. Problemet opstår dog, hvis man er udsat for kronisk inflammation, hvilket kan blive forårsaget af f.eks kroniske skader eller stort indtag af inflammatorisk mad som rødt kød, fede mejeriprodukter og sukker [6]. Inflammation er en reaktion på de skader i væv og muskler, som eksisterende hjertekarsygdomme forårsager, men kronisk inflammation i kroppen kan også fremkalde nye hjertekarsygdomme.

    Plantebaseret kost og hjerte-kar-sygdomme

    Som beskrevet er nogle af de største risikofaktorer for at udvikle hjerte-kar-sygdomme for meget fed mad og overvægt. Derfor kan din kost være med til at bestemme, om du er i risikozonen for at blive hjertepatient.

    I et studie fra 2011 afprøvede man blandt andet, hvordan en diæt bestående af ubearbejdet, plantebaseret mad påvirkede hjertepatienter og folk i risikozonen over en periode på tre måneder. Her blev der påvist et markant fald i de typiske risikofaktorer såsom højt kolesterolindtag, for højt BMI-index og blodtryk [7]. I gennemsnit faldt deltagernes kolesterolindtag fra 152 mg/d til kun 7.2 mg/d. Studier har også før påvist, at en balanceret plantebaseret diæt kan reducere generel inflammation i kroppen. Dette kan b.la skyldes de mange antioxidanter eller generelle lave indhold af inflammatoriske elementer i ubearbejdet, plantebaseret kost [8]. Man behøver dog ikke udelukkende at leve af vegetarretter for at udnytte de sundhedsmæssige fordele. Et lavere indtag af animalske produkter generelt, især produkter som rødt kød, er bevist at have positiv effekt på ens helbred - og så anbefales det også af Sundhedsstyrelsen [11].

    Opdateret: 06/07/2022

     

    Referencer
    [1]  

    Hjerteforeningen “Fakta om hjerte-kar-sygdom i Danmark” 2019

    [2]  

    Hjerteforeningen “Fakta om hjerte-kar-sygdom i Danmark” 2019

    [3]  

    Sundhedsstyrelsen “Hjertesygdom - Fakta og forebyggelse” 2005

    [4]  

    Fioranelli M, Bottaccioli AG, Bottaccioli F, Bianchi M, Rovesti M, Roccia MG. Stress and Inflammation in Coronary Artery Disease: A Review Psychoneuroendocrineimmunology-Based. Front Immunol. 2018 Sep 6;9:2031. doi: 10.3389/fimmu.2018.02031. PMID: 30237802; PMCID: PMC6135895.

    [5]  

    Barnard ND, Goldman DM, Loomis JF, Kahleova H, Levin SM, Neabore S, Batts TC. Plant-Based Diets for Cardiovascular Safety and Performance in Endurance Sports. Nutrients. 2019 Jan 10;11(1):130. doi: 10.3390/nu11010130. PMID: 30634559; PMCID: PMC6356661.

    [6]  

    Chainani-Wu N, Weidner G, Purnell DM, Frenda S, Merritt-Worden T, Pischke C, Campo R, Kemp C, Kersh ES, Ornish D. Changes in emerging cardiac biomarkers after an intensive lifestyle intervention. Am J Cardiol. 2011 Aug 15;108(4):498-507. doi: 10.1016/j.amjcard.2011.03.077. Epub 2011 May 31. PMID: 21624543.

    [7]  

    Muscella A, Stefàno E, Marsigliante S. The effects of exercise training on lipid metabolism and coronary heart disease. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2020 Jul 1;319(1):H76-H88. doi: 10.1152/ajpheart.00708.2019. Epub 2020 May 22. PMID: 32442027.

    [8]  

    Wanders AJ, Zock PL, Brouwer IA. Trans Fat Intake and Its Dietary Sources in General Populations Worldwide: A Systematic Review. Nutrients. 2017 Aug 5;9(8):840. doi: 10.3390/nu9080840. PMID: 28783062; PMCID: PMC5579633.

    [9]  

    Medeiros GCBS, Azevedo KPM, Mesquita GXB, Lima SCVC, Silva DFO, Pimenta IDSF, Gonçalves AKDS, Lyra CO, Piuvezam G. Red meat consumption, risk of incidence of cardiovascular disease and cardiovascular mortality, and the dose-response effect: Protocol for a systematic review and meta-analysis of longitudinal cohort studies. Medicine (Baltimore). 2019 Sep;98(38):e17271. doi:

    [10]  

    1097/MD.0000000000017271. PMID: 31568006; PMCID: PMC6756738.

    [11]  

    De officielle Kostråd - godt for sundhed og klima" (Internet) Available at: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/ 2022